Hybride auto

Hybride auto

Er zijn verschillende typen hybride auto’s te onderscheiden.

Half hybride

Half hybride auto’s (ook ‘mild’ hybride genoemd) kunnen niet alleen op elektriciteit rijden. De elektromotor helpt de brandstofmotor voor bepaalde taken. Hierdoor wordt doorgaans 15 procent minder brandstof gebruikt binnen de stad en 8 tot 10 procent over het algemeen.

Volledig hybride

Volledig hybride auto’s kunnen zowel op de elektromotor als op de verbrandingsmotor rijden. Tijdens het rijden kan van de een naar de ander worden geschakeld. De verbrandingsmotor is nog steeds direct aan de wielen gekoppeld maar parallel erop staat een serie-elektromotor die ook als generator werkt.

Plug-in hybride

Hiernaast bestaat er ook onderscheid tussen hybride auto’s waarvan de accu op voorhand kan worden opgeladen, de zogenaamde plug-in hybride auto’s, en hybride auto’s waarvan de accu alleen tijdens het rijden (of remmen) wordt opgeladen. De plug-in hybrides hebben een stekkeraansluiting waarmee de auto, wanneer deze stilstaat, kan worden opgeladen. Dit gebeurt doorgaans bij de gebruiker thuis, maar ook in parkeergarages en op openbare parkeerplaatsen door het land verspreid vindt men steeds meer oplaadpalen waar de accu van een auto kan worden opgeladen. Voorbeelden van de volledige plug-in hybride auto zijn: Ford Escape Plug-in Hybrid, Prius Plug-in Hybrid en Chevrolet Volt series plug-in.

Alle hybride modellen hebben een of meer van de volgende eigenschappen:

Als de accu leeg is, wordt deze bijgeladen door de generator die aan de verbrandingsmotor gekoppeld is.
Bij snelle acceleraties kan de elektromotor die door de accu gevoed wordt, een tijdje bijspringen. De serie-elektromotor heeft een zeer groot koppel bij stilstand. Daardoor kan de auto met een veel kleinere verbrandingsmotor worden uitgerust. Hij heeft toch de acceleratietijden van een grote motor.
Bij het afremmen wordt de energie in de elektromotor die nu als generator werkt, in elektriciteit omgezet, waardoor de energie weer naar de accu terugstroomt.
Bij sommige implementaties van de hybride auto rijdt deze elektrisch bij het achteruitrijden, in de file, in de stad of bij het parkeren.
Voor de verbrandingsmotor kan een benzinemotor worden gebruikt, maar net zo goed een dieselmotor.

Voordelen

– Vooral minder uitstoot in het stadsverkeer. De uitstoot van de relatief grote Toyota Prius is even groot als de kleine Volkswagen Fox
– Relatief laag verbruik
– Milieuvriendelijk imago
– In Nederland betalen rijders in een leaseauto, afhankelijk van het type, 7% of 14% fiscale bijtelling van de netto cataloguswaarde op hun salaris, terwijl voor meer vervuilende auto’s een tarief van 20% of 25% bijtelling geldt
goedkope autoverzekering voor een hybride auto.
– In Nederland geldt vrijstelling van de aanschafbelasting voor auto’s met hybride-aandrijving
– In andere landen krijgen gebruikers van hybride auto’s voordelen in het verkeer. Bijvoorbeeld, in de VS mogen bestuurders van gewone auto’s alleen op carpoolstroken als ze een passagier meenemen. Echter, als ze in een hybride rijden, dan mogen ze in hun eentje de carpoolstrook op.
– Ondanks de hogere aanschafprijs van een hybride is, dankzij de fiscale stimulering en de lagere brandstofkosten, de meerprijs in vijf jaar (75.000 km) relatief snel terugverdiend.
Omdat de Nederlandse overheid een schoner wagenpark wil bevorderen, heeft ze enkele fiscale voordelen ingevoerd. Zo is de fiscale bijtelling voor het privégebruik voor een in 2013 aangekochte en op kenteken gezette auto (tot 1 januari 2018) nihil! Bovendien geldt gedurende een aantal jaren een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Ook in de winstsfeer geeft een milieuvriendelijke auto voordelen.

Milieu-investeringsaftrek

De milieu-investeringsaftrek (MIA) voor hybride auto’s bedraagt 36%. Er geldt geen maximum voor de investeringen die in aanmerking komen voor de MIA.
Om gebruik te kunnen maken van de MIA moet u – binnen drie maanden na het ondertekenen van de koopovereenkomst – uw investering melden bij Agentschap NL van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
NB: bepalend is dus de besteldatum, niet de datum van het kenteken. Met de beschikking die u van Agentschap NL krijgt, kunt u in uw aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting de MIA opvoeren.

Volvo V70 PHEV Hybride

De Volvo V70 PHEV wordt uitgerust met een 5-cilinder turbo-diesel-motor met 118 kW (160 pk), een elektromotor van 73,5 kW (100 pk) en een accupakket met lithium-ion batterijen van 11,3kWh. De aandrijving geschiedt door een 6 traps-automaat met de dieselmotor op de voorwielen en de electromotor op de achterwielen.
De accu kan in 4-6 uur worden opgeladen door de auto aan te sluiten op het bestaande elektriciteitsnet. Beschikt u over krachtstroom (CEE 32Amp) dan gaat het opladen in 2 tot 2,5 uur.
Prestaties Volvo V70 PHEV
• gecombineerd vermogen: 192 kW(260 pk)
• topsnelheid : 220 km/u
• accelleratie 0-100km/u : 8,9 sec
• gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) : 1,9 liter/100km
• CO2-uitstoot : 49 g/km

De auto kan 50km elektrisch rijden. Met een opgeladen accu en volle tank legt de V70 PHEV ruim 1100 km af. In de electric mode is de topsnelheid 100 km/u en de acceleratie van 0-100 km/u in 15 sec.

Volvo XC60 Hybrid

De Volvo XC60 Hybrid is een vierwielaangedreven auto, uitgerust met een 2.0 liter 4-cil. benzineturbomotor van 206 kW (280 pk) en een elektromotor. De elektromotor, die zich tussen de motor en de transmissie bevindt, fungeert als startmotor. De elektromotor levert 34 kW (45 pk) extra tijdens het accelereren en laadt ook de accu op tijdens het remmen.
De accu van 12 kWh, betaande uit lithium-ion-batterijen, kan in 3,5 uur worden opgeladen door de auto aan te sluiten op een normale 220V aansluiting van het bestaande elektriciteitsnet en in 1,5 uur als u over een zwaardere krachtstroom (CEE 32Amp) aansluiting beschikt.
Prestaties Volvo XC60 Hybrid
• gecombineerd vermogen: 257 kW (350 pk)
• topsnelheid : 210 km/u
• accelleratie 0-100km/u : 6,1 sec
• gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) : 2,3 liter/100km
• CO2-uitstoot : 53 g/km
In de electro mode kan de auto 45 km afleggen, in de hybrid mode is de actieradius ongeveer 1.000 km.

Volkswagen

Volkswagen heeft aangekondigd op de 2010 Geneva Motor Show met de verkoop te beginnen van de Touareg Hybrid, in 2011. VW kondigde ook aan een diesel-elektrisch hybride versie op de markt te brengen van hun meest succesvolle modellen in 2012, te beginnen met de Volkswagen Jetta, gevolgd door de Volkswagen Golf in 2013 samen met de hybride versie van Volkswagen Polo. De Peugeot 3008 Hybrid4 kwam in het begin van 2011 op de markt. Dit is de eerste diesel-elektrisch hybride auto die beschikbaar is voor een groot publiek. Volgens Peugeot zal deze hybride een efficiëntie hebben van 3,8 l/100 km en de CO2-uitstoot zal 99g/km bedragen. Volvo komt in de zomer van 2013 met een V60-Hybrid-Plug in. Daarmee is het de eerst Diesel-Hybride aandrijving voor de Nederlandse markt, die zonder bijtelling kan worden gereden. Plug-in betekent dat je de accu aan het elektriciteits-net kunt opladen. Het is een 4×4 omdat de Dieselmotor de voorwielen aandrijft en de elektromotor de achterwielen. Hierdoor naast erg zuinig ook nog ehybrid