Aston martin autoverzekering

Aston Martin autoverzekering

Ingenieur Robert Bamford en Lionel Martin begonnen in 1914 met de bouw van auto’s nadat beide heren een jaar eerder samen besloten hadden om auto’s van het merk Singer te gaan verkopen.

De eerste auto was een 1400 cc-racer. De naam Aston Martin ontstond door een overwinning van Lionel Martin bij het plaatsje Aston Clinton. In de werkplaats de eerste geregistreerde auto gebouwd.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog lag de productie bij Aston Martin stil. Na de oorlog werd Aston Martin nieuw leven ingeblazen. In 1920 stapte Bamford echter op, waarna Aston Martin in 1922 racewagens maakte voor deelname aan Grote prijs van Frankrijk.

Direct je Aston Martin autoverzekering vergelijken

Een Aston Martin autoverzekering vergelijken is heel makkelijk: na het invullen van slechts zes vragen zie je direct wat voor jou de drie beste deals zijn die je direct bij Autoverzekeraar.nl kunt afsluiten. Je Aston Martin verzekeren is zo heel gemakkelijk.
merk failliet
In 1924 vertrok Lionel Martin en ging het merk failliet, waarna een aantal rijke investeerders het merk overnamen.

In 1927 werd een 10HP gepresenteerd. Het merk kende in deze tijd enkele successen in onder andere Le Mans en de Ultster. In 1931 werd het merk, na liquiditeitsproblemen, overgenomen. De nieuwe eigenaren besloten om zich in 1936 te gaan concentreren op de productie van auto’s die bedoeld waren voor de normale weg.

Na tijdens de Tweede Wereldoorlog een sluimerend bestaan te hebben gehad werd Aston Martin in 1947 overgenomen. Een jaar na de overname nam Brown het merk Lagonda over, en voegde dit merk juridisch en fysiek bij Aston Martin.

In 1954 kocht Brown een locatie in Newport Pagnell en dat luidde met de DB1 uit het begin in van de inmiddels klassiek geworden serie auto’s met de naam DB (de initialen van David Brown). Na de DB1 en DB2 werd in 1957 de raceauto DB3 geïntroduceerd.

De op een 3.7L motor aangedreven DB4 “Grand Touring” zorgde in 1958 voor een ommekeer in de geschiedenis van het merk waarbij besloten werd zich meer te specialiseren in auto’s die voor de normale weg bedoeld waren.
James Bond films Goldfinger
Een absoluut hoogtepunt was in 1964 het gebruik van de inmiddels wereldberoemde DB5 in de James Bond films Goldfinger en Thunderball. Na de DB5 volgden achtereenvolgens de DB6 (1965-1970) en de DBS en DBS V8 (1967-1972) die op het laatst Vantage genoemd werd.

Hoewel James Bond in 1969 nog de Aston Martin DBS bestuurde “On her Majesty’s Secret Service” gaat het eigenlijk vanaf 1968 minder met Aston Martin, waarna het merk in 1972 overgenomen werd door Company Developments.

Mede door toenemende milieu-eisen kwam het bedrijf wederom in de problemen en in 1975 werd het merk overgenomen door Amerikaanse zakenmensen.

De nieuwe eigenaren vernieuwden de modellijn met de introductie van de V8 Vantage in 1977 en de cabriolet uitvoering van de Vantage die de naam Volante droeg. In 1980 kwam Aston Martin met de Bulldog, een prototype dat moest aantonen dat Aston Martin in staat was een “supercar” te bouwen. Dit prototype was een voorbode voor de Lagonda, een voor die tijd zeer futuristische wigvormige sedan. Vervolgens werd de onderneming tweemaal verkocht alvorens de algemeen directeurs het bedrijf in 1984 kochten.

Uiteindelijk werd Ford in 1987 75% eigenaar van Aston Martin. In 1993 kocht Ford de laatste aandelen en bracht het beroemde merk onder in haar Premier Automotive Group waar ook Volvo, LandRover en Jaguar ondergebracht zijn. Nadat Ford volledig eigenaar was geworden is er veel geld geïnvesteerd in het verbeteren van de productiefaciliteiten en het opvoeren van de productie. In 1994 werd een nieuwe fabriek in Bloxham in gebruik genomen, gevolgd door een nieuwe fabriek in 2003.

In datzelfde jaar rijdt James Bond (The Living Daylights) na een uitstapje naar Lotus in een Aston Martin. Dit keer mag Bond van zijn baas plaatsnemen in een Aston Martin V8 Vantage, die dan wel aan het einde van zijn levensduur is gekomen. De V8 wordt vervangen door de Virage.

Aston Martin Racing

In 2003 kondigde het bedrijf terug te keren in de racerij met een nieuwe divisie. Deze divisie is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van de DBR9. Dit is een auto van de GT-klasse en zal onder andere deel gaan nemen aan de 24 uur van Le Mans.

Dankzij de nieuwe impuls als gevolg van de overname van Ford maakt Aston Martin nu weer eigenzinnige auto’s zoals de Aston Martin V8 Vantage (2005-nu), DB9 (2003-nu) en de Vanquish V12 (2001-nu) die James Bond in “Die Another Day” als “auto van de zaak” mocht gebruiken. Voor de toekomst staat de Rapide op stapel en dit zal de eerste vier-deurs Aston Martin worden sinds de Lagonda.

Ford verkoopt Aston-Martin om de aanhoudende verliezen goed te maken. Op 12 maart 2007 werd bekend dat Aston Martin verkocht is aan David Richards, een oud Brits rallyrijder, die het geld voor zijn aankoop, meer dan 700 miljoen euro, kreeg uit het oliestaatje Koeweit.

Huidige modellen

  • Aston Martin DB9
  • Aston Martin DB9 Volante
  • Aston Martin V8 Vantage
  • Aston Martin V8 Vantage Roadster
  • Aston Martin V8 Vantage S
  • Aston Martin V8 Vantage S Roadster
  • Aston Martin V12 Vantage
  • Aston Martin V12 Vantage Roadster
  • Aston Martin V12 Vantage S
  • Aston Martin V12 Vantage S Roadster
  • Aston Martin V12 Zagato
  • Aston Martin Rapide S
  • Aston Martin Vanquish
  • Aston Martin Vanquish Volante

Aston Martin Lagonda

De Aston Martin Lagonda is een luxueuze vierdeurs sedan. De auto werd ontworpen door William Towns. Hij had hier slechts één maand voor nodig. Het was de eerste productie-auto met een digitaal-dashboard. Door zijn bijzondere, hoekige, ontwerp en de extreem lage neus was de wagen destijds een grote blikvanger.

Dit model bleek een zorgenkindje voor het destijds noodlijdende Aston Martin. De ontwikkelkosten liepen flink uit de hand. Het digitale dashboard bleek alleen al vier keer het complete ontwikkelbudget op te slokken en ondanks die investering ging het dashboard ook nog eens gemakkelijk stuk. In totaal zijn er 645 exemplaren gebouwd.

Begin jaren 80 werden er een aantal ingrijpende wijzigingen doorgevoerd. Zo werden onder andere de uitklapbare koplampen weggelaten. Ook zijn er enkele station uitvoeringen en tweedeursversies gebouwd.

In 2009 werd tijdens de Autosalon van Genève een nieuwe conceptversie van de Aston Martin Lagonda onthuld. De Aston Martin autoverzekering is er ook voor deze auto.