dodge autoverzekering ram 1500

Nooit meer teveel betalen voor je dodge ram autoverzekering

GRATIS VERHAALBIJSTAND
GRATIS POLISCHECK
DIRECT VERZEKERD


Dodge autoverzekering

De broers John en Horage Dodge waren als kind al door mechaniek gepassioneerd. Na in Detroit in een fabriek van scheepsmotoren te hebben gewerkt richtten ze in 1887 een fietsbedrijf, Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory, op. Beiden vulden elkaar hiervoor goed aan. John was het meest geïnteresseerd in het commerciële, Horace in het technische. Ze waren ook harde werkers en het bedrijf boekte al snel succes. In 1901 begonnen ze ook motorfietscomponenten te produceren. Ze ontmoetten ook Ransom Olds, de oprichter van Oldsmobile, die hen in onderaanneming de cilinder van zijn nieuwe auto liet bouwen. Die auto had succes en de onderneming van John en Horace werd de grootste motorenproducent ter wereld. In 1903 werd ook Ford klant voor de bouw van onderdelen van de Ford Model A. Omdat Henry Ford de eerste bestelling niet kon betalen kregen John en Horace voor 10 procent aandelen in de jonge autobouwer en belangrijke posities in de raad van bestuur. Het gigantische succes van de T-Ford maakte van de broers miljonairs. Begin jaren 1910 wilde Henry Ford herstructureren om minder geld aan de aandeelhouders te hoeven uitkeren. De Dodge hadden het wel gehad met de man en kondigde aan dat ze uit de raad van bestuur zouden stappen en een eigen auto gaan bouwen. De woedende Ford verdubbelde het loon van zijn werknemers, verlaagde zijn prijzen en investeerde in zijn tractorfabriek om maar geen dividenden meer te hoeven uitkeren. De aandeelhouders begonnen in 1917 een rechtszaak die in 1919 eindigde toen Ford de aandelen van de Dodge terugkocht. Bereken nu online uw Dodge autoverzekering !

Dodge Ram

De Dodge Ram is een pick-up van het Amerikaanse automerk Dodge. De eerste generatie verscheen in 1981 en ondertussen is de vierde generatie in productie. De naam Ram kwam van een ornament dat in de jaren 30 en 40 te zien was op de motorkap van Dodge pick-ups. Algemeen De Dodge Ram verving in 1981 de D Series, maar behield wel de modelcodes van die voorganger. De “D” stond voor de achterwiel aangedreven variant en de “W” voor die met vierwielaandrijving. Achter deze letter volgde een getal dat wees op het draagvermogen. Er waren de “150”, de “250” en de “350” die respectievelijk wezen op een draagvermogen van een halve, driekwart en één (short) ton (454, 680 en 907 kg). Ook qua carrosserie waren verschillende varianten te verkrijgen. Er waren de Standard, de Extended (Club) Cab, en de Crew Cab cabines die gecombineerd konden worden met een laadbak van 2 tot 2,5 meter in Utiline of Sweptline stijl. Verder was er nog keuze uit vier uitrustingsniveaus. Van basis- tot luxemodel waren dat de Custom, Custom SE, Royal en Royal SE. Onder de motorkap gebruikte Dodge de motoren die al jaren in de catalogus stonden. Die gingen van een 3,7 liter zes-in-lijn van 95 pk tot een 5,9 liter V8 van 230 pk.

Dodge Ram D100

In 1982 werd ook de Dodge Ram D150 Miser uitgebracht die gericht was op kopers van zuinige wagens. Die Miser kreeg standaard de 6-in-lijn gekoppeld aan de manuele vierversnellingsbak. Vanaf 1983 kwam het model ook met vierwielaandrijving op de markt. Nog dat jaar werd de Extended Club Cab geschrapt, in 1984 gevolgd door de Miser wiens plaats werd ingenomen door de D- en W100 die dezelfde aandrijving hadden. Een face-lift bracht een nieuw radiatorrooster in 1986 en de klassiek gelijnde Utiline en de Crew Cab-variant werden geschrapt. In 1988 werd de 5,2 liter V8 uitgerust met brandstofinjectie wat de prestaties van die motor ten goede kwam. Nog werden de Royal en Royal SE niveaus dat jaar vervangen door de luxueuze LE.

Dodge Ram uit 1991-3

Het jaar 1989 werd getekend door de introductie van nieuwe en verbeterde motoren. Zo werd de oude 3,7 liter I6 vervangen door een nieuwe 3,9 liter V6. Ook kreeg de 5,9 liter V8 de brandstofinjectie met 20 pk meer tot gevolg. Nieuw was ook de krachtige 5,9 liter 6-in-lijn turbodiesel van Cummins. Alle Dodge Ram-versies kregen ook standaard Antiblokkeersysteem mee. In 1990 werden meer Rams met de Cummins-motor gebouwd door het succes ervan. Ook werd het instapmodel, de 100, geschrapt om het lagere marktsegment aan de nieuwe Dodge Dakota te laten. In 1991 volgde een facelift die de nu kenmerkende kruisvormige grille introduceerde en ook de achterzijde hertekende. Voor 1992 werd opnieuw het motorenpallet onder handen genomen met een sterke stijging van het vermogen tot gevolg. 1993 Tenslotte was het laatste jaar van deze generatie. Met een jaarlijks verkoopcijfer van circa 100 000 stuks stond de Dodge Ram veel zwakker dan concurrenten als de Chevrolet C/K en de Ford F-Series. Dit was ten dele te wijten aan het verouderde ontwerp van zowel het exterieur als het interieur. Die laatste was van het begin tot het einde praktisch onveranderd gebleven.

De nieuwe Ram

De volledig nieuwe Dodge Ram die in 1994 geïntroduceerd werd was het resultaat geweest van een intensief marktonderzoek. Uit dat onderzoek was gebleken dat de kopers van grote pick-ups het voor een sterke en krachtige look hadden. Daarom tekende men bij Dodge een uniek herkenbaar koetswerk met een grote brede grille. Er was enkel de Standard cabine met dezelfde drie draagvermogens als voorheen die nu met “1500”, “2500” en “3500” getypeerd werden. Qua uitrustingen waren er nu de Work special, LT, ST en Laramie SLT, wederom van basis tot luxemodel. De motoren werden overgenomen van de eerste generatie. Verder kreeg de Ram als eerste grote pick-up een standaard bestuurdersairbag en was ABS optioneel op de 1500 en de 2500. Wij hebben voor iedere Dodge een Dodge autoverzekering. In 1995 verscheen opnieuw de Club Cab-variant van de Ram die enkel in de luxe ST- of Laramie SLT-versie beschikbaar werd. Nog dat jaar debuteerde een variant van de 5,2 liter V8 die op aardgas dodge ram autoverzekeringdraaide en 200 pk leverde, maar ondanks het enorme vermogen van 542 Nm kende hij weinig bijval. In 1996 verscheen de Ram Indy 500 Special Edition als afgeleidde van de Ram die dat jaar als safety car fungeerde bij de Indianapolis 500-races. 1998 Zag dan weer de introductie van de Quad Cab waarvan de achterportieren smaller waren en achterwaarts openden. In 2000 verscheen ook een 4×4-pakket dat de Ram 1500 nog beter op het terrein afstemde. Ook werden de stuur-, rem- en wielophangingssystemen verbeterd voor alle Rams met een betere besturing en wegligging als resultaat. Tenslotte kwam er het SRT+-optiepakket dat nog meer luxe als leder, CD, e.d. toevoegde. Deze tweede generatie van de Dodge Ram was een commercieel succes geworden. Van 1993 op 1994 stegen de verkopen in één klap van 100 000 tot 240 000 stuks, en verder tot 280 000 in 1995 en bijna 400 000 in 1996. Het piekmoment was 1999 met iets meer dan 400 000 verkochte exemplaren. Daarna daalde de verkoop opnieuw nadat concurrenten Ford en General Motors de nieuwste generatie van hun modellen hadden geïntroduceerd. Tegen 2001 lagen de verkoopcijfers van de Dodge Ram onder die van de concurrerende modellen van Ford en Chevrolet. Nadat in 2002 de derde generatie Ram gelanceerd was bleven de 2500 en 3500 van de tweede generatie nog een jaar langer in productie. Die vertraging was onder meer te wijten aan de 5,7 liter Hemi-motor die nog niet klaar was.


Voordelen Autoverzekeraar

1.Gratis Verhaalservice
Als er een goede kans op verhaal is, wordt de schade geheel kosteloos in behandeling genomen.
2.Direct verzekerd
Aan het einde van uw aanvraag zie je meteen of wij je voorlopige dekking kunnen verlenen.
3.Gratis Polischeck
Met de Polischeck bekijken wij of je nog wel goed en voordelig verzekerd bent bij je huidige verzekeraar.
4.Tot 80% Noclaim
Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, hoe meer korting je krijgt op je premie.

  • Autoverzekeraar.nl

    W. Barentszstraat 47-49

    1782WC Den Helder

    contact pagina

    Bel ons : 0223 - 62 74 23
  • HULP NODIG ? BEL ONS : 0223 - 62 74 23