Mazda autoverzekering vergelijken

Nooit meer teveel betalen voor je mazda autoverzekering

GRATIS VERHAALBIJSTAND
GRATIS POLISCHECK
DIRECT VERZEKERD


Mazda autoverzekering

De historie gaat terug tot ca. 1920. Toen werd de firma Toyo Cork Kogyo opgericht in Hiroshima (Japan). Het bedrijf produceerde kurk, machines, booruitrustingen en, gedurende een korte tijd, maakten ze ook motorfietsen. De verandering kwam in 1931 toen het bedrijf werd omgedoopt naar Mazda, naar de god van het licht, die ook Mazda heette, maar ook naar de oprichter van het bedrijf, Jujiro Matsuda. Ze begonnen met de bouw van een lichte bestelwagen. Ook kwam er een ontwerp en prototype van een kleine sedan maar door de Tweede Wereldoorlog werd de ontwikkeling daarvan gestaakt. Na de oorlog bleek de fabriek bijna geen schade te hebben geleden na het bombardement op Hiroshima en de productie werd weer opgepakt. In de jaren 50 bouwde men ook vrachtwagens. De eerste personenauto kwam in 1960. Dit model, de R-360 Coupé, was een kleine tweezitter met een 356 cc motortje met luchtkoeling dat 16 pk leverde en een topsnelheid had van 90 km/h. Een kleine 23.000 stuks werden er gebouwd. In 1962 kwam de P-360 Carol, als 2- en 4-deurs sedan. Van alle in Japan verkochte sedans, was 67% in dat jaar een Mazda. Omdat de Carol een watergekoelde motor had, steeg het vermogen iets: naar 20 pk. Dit gaf een topsnelheid van 105 km/h. ook voor deze auto hebben wij een mazda autoverzekering! In 1964 ging de cilinderinhoud omhoog, naar 586 cc. Die motor leverde 28 pk. In 1964 kwam ook de Familia-serie op de markt. Een 782 cc motor zorgde voor de aandrijving. Technisch was het een vooruitstrevend model met een lichmetalen viercilindermotor met bovenliggende nokkenas (SOHC), vier-versnellingsbak of een tweetraps-automaat. Later kwam er van deze auto ook een coupé-model. Die kreeg ook een andere motor: een 985 cc, met 68 pk. De auto had een top van 145 km/h. In 1970 werden de auto’s herzien en kregen ze standaard allemaal de 985 cc motor. Daarbij kwam ook een 1272 cc motor met 87 pk en zelfs een tweeschijfs wankelmotor.

Mazda in Nederland

In Nederland kreeg het automerk nationale bekendheid door de onorthodoxe autoreclames die het bedrijf begin de jaren ’90 op de televisie uitzond. Zo had ze een reclame met zes springende dwergen die de cilinders van de Mazdamotor uitbeeldden. Dat groepje van 6 kleine mensen moest de nieuwe kleinste V6 motor ooit gebouwd voorstellen. Die motor was slechts 1,8 liter. (een reclame die na enige tijd van het scherm gehaald werd wegens vermeende discriminatie van kleine mensen), en adverteerde ze met de tekst KOOP EEN DAF toen het Nederlandse auto- en vrachtwagenbedrijf DAF met faillissement bedreigd werd. Eind jaren ’90 werd Mazda zélf echter door faillissement bedreigd, en werd toen voor 33% overgenomen door het Amerikaanse Ford. Sinds 18 november 2008 heeft Ford 20% aandelen verkocht aan Mazda zelf, omdat Ford nu echter zelf met het faillissement wordt bedreigd. De huidige Mazda3 deelt nog steeds de bodemplaat met de Ford Focus en de Volvo S40-V50-serie. Mazda is nu de snelst groeiende autofabrikant van Europa. Er zijn drie modellen uitgebracht:

Mazda MX-5 NA (mark 1)

Het ‘oermodel’ met de inklapbare koplampen. Tot 1993 was er uitsluitend een 1,6 litermotor verkrijgbaar die 116 pk en 135 Nm-koppel aan 5500 tpm leverde. Vanaf 1994 kwam er naast de 1,6 liter een sterkere 1,8 liter versie beschikbaar, die 131 pk leverde en een koppel van 152 Nm aan 5000 tpm. Het vermogen van de 1,6 liter motor werd vanaf 1995 verlaagd naar 90 pk. Dit gebeurde middels kleppen die minder lang opengingen, een lagere compressie en een aangepast motormanagementsysteem. Het vrij bescheiden koppel van 129 Nm werd door deze aanpassingen bij 4000 tpm vrijgegeven, wat – ondanks het vermogensverlies – zorgde voor een vlot oppakkende motor. Mazda voerde de “downsizing” van de motor vooral door om een breder publiek te bereiken. Deze 1,6l/90 pk-versie kwam alleen in Europa op de markt. Ook hiervoor hebben wij een mazda autoverzekering.

Mazda MX-5 NB (mark 2)

De belangrijkste wijziging bij dit model was het verdwijnen van de inklapbare koplampen, wat op protest van MX-5-fans kon rekenen.[bron?] De klaplampen werden vervangen door wat conservatiever gevormde geïntegreerde plastic koplampen. De chromen deurgrepen van de NA werden vervangen door in de kleur van het koetswerk gespoten modellen. De lijn van de NB werd hertekend, wat resulteerde in een massiever voorkomen en een aanzienlijke gewichtstoename. In 2002 kreeg het model een facelift en werd sindsdien ook de NB FL of Mark 2.5 genoemd. Dit model onderging wijzigingen in het audiosysteem, koplampen, mistlampen, front, middenconsole, stoelen en kofferbakverlichting. De NB serie was leverbaar met een 1,6 en een 1,8 liter motor. Het vermogen en koppel van de 1,6 liter steeg naar 110 pk en 134 Nm bij 5000 tpm. Het vermogen van de 1,8 liter motor steeg naar 141 pk, zo ook het koppel naar 162 Nm bij 4500 tpm.

Mazda MX-5 NC (mark 3)

Een wederom vernieuwd model waarin de lijnen van de vorige modellen nog steeds herkenbaar zijn. De carrosserie werd wat ronder door de uitgeklopte wielkasten. Het interieur werd aangepast aan de hedendaagse stijl. Bij de NC is er de keuze tussen een mazda autoverzekering1,8 liter motor van 126 pk of een 2,0 motor van 162 pk, wat opnieuw zorgde voor een toename in rijklaar gewicht. In 2006 brak Mazda ook voor het eerst met een jarenlange traditie: er kwam een MX-5 met stalen klapdak op de markt, wat opnieuw een toename in het gewicht betekende. De vertrouwde softtop bleef echter beschikbaar. In het najaar van 2008 stelde Mazda op hde salon van Parijs een facelift voor van de NC, de NC FL of Mark 3.5 genoemd. Deze is herkenbaar aan de grotere grille en de hertekende bumpers. Ook de kop- en mistlampen en de achterlichten werden gewijzigd. Bereken nu uw mazda autoverzekering. Conceptcar Onder de naam MX-5 Superlight Speedster bracht Mazda in 2009 een conceptcar uit die in Europa voor het eerst in september dat jaar op de IAA Frankfurt werd getoond. Leuk detail was dat deze snelle “kaalgeplukte” MX-5 precies op het gewicht van het oorspronkelijke 1989 NA-model was teruggebracht!

Mazda MX-5 ND (mark 4)

In september 2014 werd door Mazda de vierde MX-5 generatie onthuld: de ND. De vormgeving is gericht op het zogenaamde Kodo- (soul of motion) ontwerp en omvat technologische skyactiv-aanpassingen (speciaal ontwikkelde motoren en een chassis waarbij het zwaartepunt verder omlaag is gebracht). Hiermee werd een gewichtsreductie van 100kg bereikt ten opzichte van het NC-model. De ND is iets korter en iets breder dan zijn voorgangers en wordt in mei 2015 op de Europese markt uitgebracht. Hierbij kan men kiezen uit een 1.5 liter/99PK motor (uit de nieuwe Mazda 2) en een 2.0 liter/150PK motor, beide met een 6 versnellingsbak. Voor levering buiten Europa zal alleen de 2 liter versie beschikbaar zijn. De merken Mazda en Alfa Romeo zijn een samenwerkingsverband aangegaan voor de ontwikkeling van een nieuwe roadster die in de toekomst op de markt moet worden gebracht. Het is nog niet duidelijk onder welke naam en wanneer deze auto zal worden afgeleverd.


Voordelen Autoverzekeraar

1.Gratis Verhaalservice
Als er een goede kans op verhaal is, wordt de schade geheel kosteloos in behandeling genomen.
2.Direct verzekerd
Aan het einde van uw aanvraag zie je meteen of wij je voorlopige dekking kunnen verlenen.
3.Gratis Polischeck
Met de Polischeck bekijken wij of je nog wel goed en voordelig verzekerd bent bij je huidige verzekeraar.
4.Tot 80% Noclaim
Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, hoe meer korting je krijgt op je premie.

  • Autoverzekeraar.nl

    W. Barentszstraat 47-49

    1782WC Den Helder

    contact pagina

    Bel ons : 0223 - 62 74 23
  • HULP NODIG ? BEL ONS : 0223 - 62 74 23