Land Rover autoverzekering

Autoverzekeraar.nl

Nooit meer teveel betalen voor je land rover autoverzekering

GRATIS VERHAALBIJSTAND
GRATIS POLISCHECK
DIRECT VERZEKERD


Land Rover autoverzekering

Tot het midden van de jaren dertig bouwde Rover betrekkelijk eenvoudige auto’s net zoals het gros van de andere fabrikanten. Bij een surseance kwamen de gebroeders Wilks aan het hoofd van de fabriek te staan en werd de koers gewijzigd, door kwalitatief hoogstaande auto’s te bouwen. De auto’s werden ontwikkeld onder de P-projectnaam, zoals die tot het midden van de jaren zestig gebruikt bleef met de P6. In de werden geen auto’s meer gebouwd en legde Rover zich toe op vliegtuigonderdelen, met name motoren. Door de staalschaarste na de oorlog, mochten de Engelse fabrikanten maar zeer beperkt auto’s bouwen. Alleen voor de export werd dit toegestaan. Voor Rover betekende dit twee dingen. Ten eerste werd een ouder model, de P2 in productie genomen, die met een nieuw chassis de P3 ging heten. Ten tweede werd nagedacht over een andere metaalsoort, aluminium.

Land Rover

Dat laatste ging gepaard met het ontwikkelen van een niche product: een Jeep-achtig voertuig, dat als Land Rover werd geproduceerd. De eerste Land-Rover beleefde in 1948 op de RAI in Amsterdam de wereldprimeur. Land Rover bleek zeer succesvol. De aluminium carrosserie op een stalen frame bleek zeer betrouwbaar en de omzet steeg elk jaar. In 1970 presenteerde Rover de Range Rover als luxe variant op de Land Rover. Later werden ook de Discovery en Freelander gepresenteerd. Het al vanaf 1948 geproduceerde model bestaat eigenlijk nog steeds en heet tegenwoordig Defender. Ondertussen werd in 1949 de Rover P4 gepresenteerd. Dit door Raymond Loewy getekende model zou tot 1962 in productie blijven. Het werd als Rover 75 met een 6-cilinder motor verkocht. Er verschenen vele varianten met 4- en 6-cilinders. Ook werd een versie met een automatische versnellingsbak geproduceerd (de 105R). Enkele Rover mensen bouwden op basis van de P4 ook een sportwagen, de Marauder. Die werd met 15 exemplaren geen groot succes, maar zag er aardig uit. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het merk ging flink vooruit, wat de reden werd om een hoger marktsegment te ontsluiten met de Rover P5. Dit model werd eerst een een vergrote 6 cilinder van 3 liter verkocht. Na de aankoop van de Buick 8 cilinder 3.5 liter, verscheen ook die motor in het als P5B bekende model. De P5 stond bekend als Poor man’s Rolls. Het ontwikkelen van vliegtuigmotoren bleef ondertussen wel doorgaan. Hoewel de motoren werden verkocht aan Rolls Royce, bleef Rover wel onderzoek doen naar alternatieven. Rover bouwde als eerste een gasturbinemotor, die zelfs heeft meegedaan aan de 24 uurs race van Le Mans. Een revolutie bleek de Rover P6. De eerste P6, de Rover 2000, schopte het tot de eerste Auto van het Jaar in 1963/1964. Het model werd in 1967 ook met de bekende V8 3500 motor uitgerust. Fusies en overnames In 1965 nam Rover het merk Alvis over. Vlak daarna fuseerde Rover met Jaguar-Triumph, en nog even later met Austin. Deze combinatie ging als British Leyland door het leven. Door alle perikelen met fusies kwam de ontwikkeling enigszins stil te staan. Een prototype sportwagen op basis van de P6 was bestemd om als Alvis door het leven te gaan, maar dat is nooit zo ver gekomen. Ook een prototype voor een Rover P7 overleefde niet. De reden was dat Rover nu deel uitmaakte van British Leyland. land rover autoverzekeringDoor de P7 zou teveel concurrentie ontstaan voor Jaguar, eveneens onderdeel van British Leyland. Rover ploeterde voort en ontwikkelde de SD1, een volwassen 5-deurs topmodel gepositioneerd onder de Jaguars. Het grootste succes beleefde de SD1 met de tweede Auto van het Jaar prijs in 1976. Het model bleek de laatste echte Rover. Het Japanse Honda verleende in 1981 bijstand door het model Honda Ballade te laten bouwen in Longbridge. Dit model werd meteen ook als Triumph Acclaim uitgebracht. Omdat het merk Triumph niet sterk genoeg bleek, werden de opvolgers onder de merknaam Rover op de markt gebracht. De sportieve modellen werden als MG aan de man gebracht. Deze wijziging betekende ook dat de oude Austins voortaan ook Rover gingen heten: de Austin Metro ging eerst Rover Metro en later Rover 100 heten, de Austin Montego Estate werd later Rover Montego Estate. In de jaren tachtig en negentig bouwde Rover samen met Honda enkele nieuwe modellen. Feitelijk waren dit Honda’s, maar enkele modellen waren voorzien van de Rover K-engine. Achtereenvolgens werd de Honda Legend als Rover 800 en Sterling uitgebracht, de Honda Concerto als Rover 200 (hatchback) en 400 (sedan), en de Honda Accord, die de Rover 600 serie werd. Daarna als laatste de Honda Civic 5-deurs als de tweede generatie Rover 400. In 1995 werd de oude British Leyland combinatie gesplitst en werd het merk Jaguar verkocht aan Ford. De overblijvende combinatie, MG Rover werd in 1997 verkocht aan BMW. Verrassend, omdat de algemene overtuiging was dat Honda wel interesse zou hebben. Bij deze overname kreeg BMW ook de merken Mini en Land Rover in handen. Onder BMW werd gestart met de ontwikkeling van de Rover 75.

Range Rover

De Land Rover is op de Amerikaanse Willys Jeep na het oudste terreinwagenmerk ter wereld. De wagen ontleent zijn naam aan de verwachting dat hij veel op het land gebruikt zou worden. Bedrijfsgeschiedenis De Land Rover wordt al sinds 1948 gebouwd. De productie startte in Engeland, maar al snel werden Land Rovers in licentie gebouwd in onder meer Australië, Spanje, België en Duitsland. Dit kwam doordat deze landen grote partijen terreinwagens nodig hadden voor onder andere het leger en de politie. In Spanje werden de Land Rovers door Santana Motor S.A. (in licentie) gebouwd, in België door Minerva en in Duitsland door Tempo. De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor technisch nog veel op de Willys Jeep. De Land Rover werd aanvankelijk geproduceerd door Rover. In 1967 werd Rover een onderdeel van Leyland Motors Ltd, later British Leyland (BL). In 1975 werd Land Rover een afzonderlijke werkmaatschappij binnen BL. De Rover Group werd in 1986 een onderdeel van British Aerospace, en werd in 1994 overgenomen door BMW dat Land Rover afsplitste en in 2000 verkocht aan de Ford Motor Company. Deze laatste verkocht het merk in april 2008 aan het Indiase Tata Motors.

Land Rover 101

De Land Rover 101 Forward Control was speciaal ontwikkeld voor het Engelse leger. Het leger had behoefte aan een terreinvaardig voertuig dat een groter laadvermogen had dan een standaard Land Rover. Verder moest het voertuig een aangedreven aanhanger of een licht kanon kunnen trekken.[1] Het voertuig moest voldoende ruimte hebben voor de bemanning van het stuk, acht personen, of voor munitie en ander noodzakelijk materieel.[1] Het voertuig kwam in productie in 1972 maar de meeste zijn tussen 1974 en 1978 gemaakt. De totale productie was ongeveer 2.500 exemplaren. Alle voertuigen werden geproduceerd in de Land Rover fabriek in Solihull.[1] In de 90-er jaren zijn de voertuigen afgestoten en veel zijn nu in handen van particulieren.

Range Rover 90/110/Defender

In 1983 werd de Series III (die echter nog werd gefabriceerd tot 1985) opgevolgd door een volledig vernieuwd model, kortweg “110” genoemd naar zijn wielbasis van 110 inch (2794 mm). Spoedig volgden de 90 inch (2286 mm) en 127 inch (3226 mm). De naam “Defender” werd in de vroege jaren ’90 gekozen om een duidelijker onderscheid te maken tussen de basismodellen enerzijds en de snel luxueuzer wordende modellen als de Range Rover en de Discovery anderzijds. De naam Defender verwijst naar het militaire karakter van de wagen. Vele legers maken tot op vandaag gebruik van de Defender of een afgeleide ervan (Groot-Brittannië, Australië, Nederland e.a.) De belangrijkste verschillen tussen de Defenders en de Series modellen zijn dat de series modellen zijn voorzien van bladveren en kunnen worden ingesteld op het gebruik van twee- of vier-wielaandrijving, terwijl de Defender gebruikmaakt van spiraalveren en permanent vierwiel aangedreven is. Vanaf het modeljaar 2007 is de dieselmotor afkomstig uit de Ford Transit. Deze motor is echter door Land Rover flink onder handen genomen om hem geschikt te maken voor off-road gebruik en voor de extreme omstandigheden waarin veel Defenders dienen te opereren.

Range Rover

Het prototype heette Velar (van V Eight LAndRover). Het hele ontwerp was gebaseerd op de inbouw van de Rover V8, die Rover had gekocht van Buick. Woensdag 17 juni 1970 werd de Range Rover aan de autopers gepresenteerd. De Range Rover was z’n tijd vooruit. Rondom schroefveren, de eerste 4×4 met permanente vierwielaandrijving. Het eerste model heeft bestaan tussen 1970 en 1995. Het was de eerste SUV, nog voordat dit modewoord was geïntroduceerd. De auto was een terreinauto die een betere wegligging had en luxueuzer ingericht was van binnen. Ondanks zijn onzuinige benzine-aangedreven V8 bleef de auto populair gedurende de jaren ’70 en daarna. De Range Rover werd continu bijgewerkt. Discovery In 1989 breidde Land Rover de reeks van leverbare modellen verder uit met de Discovery. Freelander Verdere uitbreiding van de Land Rover familie volgde in 1997 met de introductie van de compacte Freelander. Evoque De Range Rover Evoque werd voor het eerst als conceptauto getoond tijdens de North American International Auto Show van 2008,[2] onder de naam Land Rover LRX. De productie van de wagen begon in 2011. Inzetbaarheid De Land Rover is in de loop der jaren voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals voor het leger. De Nederlandse Koninklijke Landmacht bijvoorbeeld kocht er 19.000. Zij kortten de naam Land Rover al gauw af naar LaRo. Het Engelse leger wilde een terreinwagen hebben die ze onder een helikopter konden meenemen, hiervoor werd het type Light-Weight ontworpen. Door aanpassingen (smaller) en demontage van een aantal delen was deze makkelijker te transporteren. Ironisch genoeg is deze versie met alle gemonteerde onderdelen zwaarder dan de gewone landrover, maar wat belangrijk is dat hij er niet trager op is geworden. Vooral de Land Rover Defender is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar omdat hij zo veelzijdig is, bijvoorbeeld:

  • een ambulance,
  • een radarwagen,
  • een waterdichte uitvoering,
  • met rupsbanden in plaats van wielen,
  • volledig bepantserd,

Sport Land Rover is ook bekend van hun succesvolle deelnames aan verschillende woestijnrally’s zoals de Camel Trophy en Parijs-Dakar. Na het verbieden van tabakreclame in de autosport is Land Rover zelf met een initiatief gekomen om de populaire Camel Trophy te vervangen met de Land Rover G4 Challenge.


Voordelen Autoverzekeraar

1.Gratis Verhaalservice
Als er een goede kans op verhaal is, wordt de schade geheel kosteloos in behandeling genomen.
2.Direct verzekerd
Aan het einde van uw aanvraag zie je meteen of wij je voorlopige dekking kunnen verlenen.
3.Gratis Polischeck
Met de Polischeck bekijken wij of je nog wel goed en voordelig verzekerd bent bij je huidige verzekeraar.
4.Tot 80% Noclaim
Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, hoe meer korting je krijgt op je premie.

  • Autoverzekeraar.nl

    W. Barentszstraat 47-49

    1782WC Den Helder

    info@woudagroep.nl

    Bel ons : 0223 - 62 74 23
  • HULP NODIG ? BEL ONS : 0223 - 62 74 23