Autoverzekering geweigerd

Wat kun je doen als je autoverzekering wordt geweigerd ?

Autoverzekering geweigerd: wat kun je doen?

Autoverzekering geweigerd en benieuwd wat je kunt doen? Verzekeraars hebben de mogelijkheid om je te weigeren, omdat ze niet verplicht zijn je te accepteren. Bijvoorbeeld als je te veel claims hebt ingediend of als ze je te jong of te oud vinden.

Eenmaal geweigerd kan het lastig zijn om een andere autoverzekering af te sluiten. Veel verzekeraars vragen je of je ooit bent geweigerd. Die vraag moet je eerlijk beantwoorden, omdat je anders beschuldigd kunt worden van fraude. Op die manier kom je verder in de problemen, waardoor je bij nog minder autoverzekeraars terecht kunt.

Wij leggen je uit om welke redenen een verzekeraar de autoverzekering mag weigeren. En wat de Stichting CIS daar in veel gevallen mee te maken heeft. En wil je bezwaar maken als de autoverzekering is geweigerd? We leggen je uit hoe je dat het best kunt aanpakken.


Voordelen Autoverzekeraar.nl

Gratis Verhaal

Gratis Polischeck

Tot 80% No Claim

Direct dekking

Autoverzekering geweigerd

Mag een verzekeraar je weigeren?

Ten eerste, mag een verzekeraar je zomaar weigeren als je er een autoverzekering aanvraagt? Die mogelijkheid heeft de autoverzekeraar. Die is namelijk niet verplicht om je te accepteren.

Verzekeraars kijken kritisch naar je (recente) eerdere claims en bijvoorbeeld je leeftijd. Met name onder de 25 jaar en boven de 70 jaar kan het lastig zijn om een autoverzekering af te sluiten.

Verzekeraars mogen je weigeren als je een autoverzekering aanvraagt. Ze zijn daarbij wel verplicht om je een goede en duidelijke motivatie aan te bieden. Dat staat beschreven in de Gedragscode Verzekeraars, opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Bovendien is de verzekeraar verplicht om je in ‘schriftelijke en begrijpelijke bewoordingen’ uit te leggen waarom je er niet welkom bent.

Tip: wordt jouw autoverzekering geweigerd, maar begrijp je niet goed waarom? Vraag de verzekeraar om een toelichting. De verzekeraar is verplicht het je opnieuw en duidelijker uit te leggen.

Informatieverzoek: Stichting CIS en meer

Weigert de verzekeraar je een autoverzekering aan te bieden? Dat kan te maken hebben met gegevens bij de Stichting CIS of in de Roy Data database:

  • Stichting CIS
    Het Centraal Informatie Systeem, waar verzekeraars naar kijken voor meer informatie over jouw schadeverleden. Met informatie over eventuele fraude en andere problemen, net als wanneer je bijvoorbeeld de premie niet hebt betaald.
  • Roy Data-database
    Een landelijke database, waarin precies staat beschreven welke schades je de afgelopen tijd claimde. Met de reden daarbij, zodat verzekeraars op basis daarvan kunnen bepalen om je wel of niet te accepteren.

De CIS- en Roy Data-databases zijn er voor schadeclaims, en niet voor informatieverzoeken. Toch is het belangrijk om de verzekeraar aan te geven dat je alleen wilt weten of een bepaalde schade gedekt is. En dat er geen sprake is van schade. Het kan anders voorkomen dat een verzekeraar het verzoek toch als een claim registreert. Dat kan problemen geven als je dat te vaak doet, waardoor een nieuwe verzekeraar schrikt van het aantal claims. Terwijl het eigenlijk ging om informatieverzoeken over de dekking.

Redenen om te weigeren (andere gegevens, postcode, claims, premie)

Benieuwd naar redenen die een autoverzekeraar kan gebruiken om je te weigeren? We zetten de belangrijkste voor je op een rij:

  • Premie niet betaald
    Heb je recent de premie niet betaald of zijn er problemen geweest met de betaling? Verzekeraars registreren dat bij de Stichting CIS. Ze waarschuwen op die manier andere verzekeraars, die je op basis daarvan kunnen weigeren.
  • Te veel claims
    Deed je de afgelopen jaren regelmatig claims? Verzekeraars kunnen besluiten je dan niet te verzekeren. Ze vinden het risico te hoog, dat je opnieuw (veel) schade zal claimen. Let op: het gaat om claims waaraan je schuld had (bijvoorbeeld een aanrijding), net als om schades waar je niets aan kunt doen. Ook stormschades, ruitschades, etc. worden meegeteld.
  • Postcode en adres
    Sommige verzekeraars kijken kritisch naar jouw postcode en adres. Bijvoorbeeld in relatie tot het aantal schadegevallen dat ze uit dat gebied kennen. Op basis daarvan kan de verzekeraar besluiten je jouw autoverzekering te weigeren.
    Tip: heb je het idee dat de verzekeraar discrimineert, bijvoorbeeld op basis van de demografische samenstelling van de wijk waarin je woont? Meld het bij het College voor de Rechten van de Mens, omdat dit niet is toegestaan.
  • Jouw leeftijd
    Jouw autoverzekering geweigerd? Dat kan te maken hebben met je leeftijd. Sommige verzekeraars bieden geen polissen aan voor jongeren jonger dan 25 jaar. En voor ouderen boven de 70 jaar. Onder en boven die leeftijden kan het soms lastig zijn om een nieuwe autoverzekering af te sluiten.
  • Andere gegevens
    Registreert een verzekeraar een geval van fraude, poging daartoe of problemen met de betaling van je premie? Dan is de kans groot dat een volgende verzekeraar niet niet zomaar zal accepteren. Je kunt bij de Stichting CIS of de Roy Data-database navragen of deze gegevens van je zijn geregistreerd.

Autoverzekering geweigerd: hoe kun je bezwaar maken?

Wordt de autoverzekering geweigerd en ben je het daar niet mee eens? Het is belangrijk om jouw gegevens op te vragen bij de Stichting CIS en de Roy Data-database. Dat geldt voor het weigeren van je autoverzekering, net als wanneer je te maken krijgt met royement. Als de verzekeraar jouw verzekering opzegt of schorst.

Tip: kun je nergens meer terecht? Je kunt een autoverzekering aanvragen bij Vereende Verzekeringen. Daar kun je in de meeste gevallen goed terecht, zelfs als je wordt aangemerkt als een van de wanbetalers of als je een registratie bij het CIS hebt.

Als je vindt dat de weigering onterecht is kun je bovendien een klacht indienen bij het Kifid. Dat is het Klachteninstituut financiële diensten. Geef daar aan wat er aan de hand is en waarom je het er niet mee eens bent. In sommige gevallen lukt het op die manier om alsnog een autoverzekering aan te vragen, zodat je met de auto de weg op kunt.

Meer weten over wat te doen als jouw autoverzekering geweigerd wordt of heb je vragen over de dekkingen en voorwaarden? Bel ons of gebruik het contactformulier op onze contactpagina. We horen graag van je.

HULP NODIG ? BEL ONS : 020 - 521 81 27